Forsøgsordningen med teaterrefusion for ikke-kommunale skoler og institutioner, efterskoler og gymnasier løber til og med december 2024 og fortsætter ikke i 2025. Det er således vigtigt, at de førnævnte skoler og institutioner ikke laver aftaler om køb af forestillinger, som skal spille fra 1/1 2025 og frem, og regner med, at teaterrefusionen kan bruges.
Uafhængigt af de økonomiske muligheder for tilskud er det stadig vigtigt, at børn og unge møder det professionelle teater i løbet af deres dannelsesår, så vi på Teatercentrum vil opfordre jer til at prioritere, at jeres elever og børn møder scenekunsten. I kan eventuelt lave samarbejder, hvor det er muligt fx med
– kommunale institutioner (bibliotek, kulturhus, skoler)
– kommunale en-til-alle-ordninger
– det lokale teater
– den lokale teaterforening
TEATER SOM BØRN OG UNGE KAN SPEJLE SIG I
Teater og scenekunst kan være med til at give nogle af de sansemæssige oplevelser, der støtter vuggestue- og børnehavebørnene i deres udvikling. Et besøg fra et teater i daginstitutionen giver børnene et rum, hvor de bruger deres fantasi, deres forestillingsevne og deres evne til at møde og indleve sig i historier, musik, lys og lyd. Forestillinger for de mindste kan handle om mange ting; eventyr, venner, uhygge, fødselsdage, nisser, dumme kammerater eller gamle mennesker.
I skolen kan teater og scenekunst gøre læring levende ved at nuancere og aktualisere tekst og teori og ikke mindst involvere det unge publikum.
Teater kan være med til at belyse komplekse situationer og følelser, som kan fylde i elevernes bevidsthed og verden – flere forestillinger beskæftiger sig med perspektiver, børn og unge kan spejle sig i, og ingen temaer er tabu.
Teater og scenekunst kan belyse historiske, samfundsmæssige eller aktuelle udfordringer, som kan være relevante i undervisningen, og scenekunsten møder det unge publikum, hvor de er. Teater beskæftiger sig med alt fra eksistens til klima, og det er fysisk til stede – det sker lige nu og her, og publikum er sammen om at opleve det.
Vi har samlet en række informationer her på siden. Men det er altid muligt også at få information, inspiration og viden om mulighederne for at få professionelt teater på besøg ved at kontakte Teatercentrum på tlf: 35 30 44 00 / mail: info@teatercentrum.dk
AT SØGE TEATERREFUSIONEN ER EN NEM PROCES
På den digitale ansøgningsplatform Teaterrefusion.dk kan skoler og institutioner, gymnasier og nogle ungdomsuddannelser søge om refusion og få refunderet halvdelen af udgifterne for køb af professionelle, refusionsgodkendte teaterforestillinger til eleverne.
– Find en forestilling, der er refusionsgodkendt
– Kontakt teatret, aftal spilledato og tid
– Se teater!
– Ansøg om refusion på Teaterrefusion.dk
– Få refusionen udbetalt på jeres nemkonto
Du kan finde al information om, hvad du skal huske, når du bestiller forestillinger, og hvordan ansøgningen fungerer, på Teaterrefusion.dk
Herunder kan du klikke dig videre til inspirationskataloger for henholdsvis børnehavebørn, indskoling, mellemtrin og udskoling/gymnasiet (og efterskoler) – disse kataloger er netop lavet til dig, der vil finde forestillinger, der skal spille på skoler eller gymnasier i oktober, november og december 2024.
FIND FORESTILLINGER TIL DINE ELEVER I DEN RØDE BROCHURE ONLINE
Der er et hav af refusionsgodkendte forestillinger at vælge imellem – dem kan du finde på Den Røde Brochure Online. Kontakt altid teatret, hvis du har spørgsmål til målgruppe eller andet.
Klik her eller på billedet af Den Røde Brochure Online og kom direkte til siden.
Hvis du vil søge på en særlig aldergruppe, så kan du bruge katalogerne herover.
FIND INSPIRATION TIL ARBEJDET MED FORESTILLINGEN
Mange teatre laver deres egne undervisningsmaterialer til de forskellige forestillinger. Eller til et mere generelt arbejde med en teaterforestilling. Teatercentrum har også en samling af materialer, som du er velkommen til at kigge på. Klik på billedet med ‘Forventnings- og oplevelseskort’, så kommer du til Teatercentrums samling af materialer.
SAMMEN OM SCENEKUNSTEN – FORLØB TIL PÆDAGOG- OG LÆRERSTUDERENDE
10 teatre fra hele landet er gået sammen om at tilbyde særlige forløb og materiale til landet professionshøjskoler. Hold og undervisere, der har lyst til at booke et forløb, kan gratis gøre det via hjemmesiden www.parkteatret.dk/sammen-om-scenekunsten/
Forløbet inspirerer de studerende til at inkludere teaterforestillinger i deres arbejde med børn og unge, og det indeholder et e-læringsforløb, en forestilling og en workshop for de studerende. Forløbet giver også et umiddelbart indblik i børns indtryk af teater, da den givne teaterforestilling ses med en gruppe børn som publikum.
BETYDNINGSKOMPASSET – EN INSPIRATION TIL AT SÆTTE ORD PÅ BØRN OG UNGES OPLEVEDE BETYDNING OG VÆRDI I DERES MØDE MED SCENEKUNST
Hvordan kan vi beskrive den værdi, det giver, når børn og unge møder scenekunst i deres dannelsesproces i skole og uddannelse?
Betydningskompasset tilbyder en prisme, hvor igennem vi kan identificere nogle ord og begreber for børn og unges oplevede betydning af mødet med scenekunst. Figuren med cirklen delt i fire felter viser hvilke elementer, der er centrale for børn og unge i dette møde, nemlig nærhed, identifikation, koncentration, refleksion, improvisation, selvudfoldelse, fællesskab og samskabelse.
Figuren og de nævnte elementer er en del af resultatet af det projekt om betydningskompasset og “Scenekunstens betydning for børn og unge”, som Teatercentrum har taget del i gennem 2023 og 2024. De andre parter i projektet er Sjællands Teater, konsulentvirksomheden Seismonaut og Bikubenfonden. Gennem en sådan samling af data, systematisering, benævnelser og ‘sætten ord på’ kan scenekunsten langt bedre deltage i den italesættelse af tings værdi, der er motoren i rigtig meget aktuel prioritering på skoler og i institutioner og blandt politikere og andre beslutningstagere.
Se indsigtsrapporten fra projektet her.
Se en metodeguide til at arbejde med Betydningskompasset i dit eget lokale område her.