Art. 2 – Workshop: Feedback og refleksion som praksis

Foto: Snedkeriet i Fængslet i Horsens lagde lokaler til denne udgave af Fagligt Forum med ‘feed back og refleksion’ som overskrift (Foto: Søren K. Kløft)

Af: Søren K. Kløft, 27. september 2025

Hvad er godt teater? Hvad er dårligt teater? Hvad er god kunst? Hvad er dårlig kunst? Og hvordan finder vi et fælles sprog til at snakke om det? Helst på en konstruktiv og anerkendende måde. For ellers risikerer vi, at den kunstneriske samtale bryder sammen.

Horsens Teaterfestivals Faglige Forum havde i år fokus på metoder til feedback og refleksion, både i den kunstneriske proces og i forhold til et færdigt værk. Derfor var der arrangeret en workshopdag, som handlede om at undersøge, hvordan de, der arbejder med scenekunst, sammen kan skabe en både hensynsfuld og udfordrende kollegial samtale, hvor man kan engagere sig i hinandens arbejde på måder, der er både udviklende og lærerige.

Workshopdagen, der foregik i Fængslet d. 24. september – startede med en visning af forestillingen FAME HUNGRY af engelske Louise Orwin, som derefter blev brugt som case for workshoppen. I FAME HUNGRY smeltede performancekunst sammen med en live TikTok-oplevelse, styret af hhv. TikTok-berømtheder og den store ’almægtige algoritme’.

Det var en sær blanding af live teater og forloren online-tilstedeværelse, som lå langt fra, hvad man kunne kalde feel-good teater. Men det var bestemt tankevækkende – og især den del af publikum, der ikke bruger på TikTok til daglig, fik sig ordentlig én på opleveren.

Studielektor Mette Obling Høeg, som er uddannelsesleder ved Afdelingen for Teater- og Performancestudier på Københavns Universitet, førte herefter workshop-deltagerne igennem dagen, hvor hun vekslede mellem præsentationer af forskellige tilgange til emnet og mindre øvelser, hvor metoderne kunne afprøves i praksis. Mette O. Høeg arbejder til daglig med facilitering af sceniske processer, og fungerer desuden freelance som dramaturg, underviser og proceskonsulent.

I workshoppen undersøgte deltagerne sammen en række forskellige tilgange til feedback, som bl.a. kan hvile på principper om klare beskrivelser af oplevelser og observationer, samt på stram og aftalebaseret facilitering.

En overordnet forestillingsanalyse måtte vi også gribe til for at kunne nå frem til en fælles forståelse af, hvad vi havde oplevet på scenen tidligere. Vigtigheden af at kunne arbejde seriøst med feedback stod da også klart frem i løbet af workshoppen, hvor vi kunne nikke anerkendende til det faktum, at god feedback åbner et større felt af kreativitet og hjælper med til at pege på blinde vinkler i en kreativ proces.

Fagligt Forum var tilrettelagt i samarbejde med det nystiftede Advisory Board, der arbejder for at styrke efter-videreuddannelsesmulighederne for scenekunstfeltet for børn og unge.

Advisory Boardet er sammensat af repræsentanter fra Teatercentrum, Projektstøtteudvalget for Scenekunst, ASSITEJ Danmark, Den Danske Scenekunstskoles efter-videreuddannelse og brancheorganisationen Dansk Scenekunst. Desuden sidder Ditte Felding, Adelaide Bentzon og Marc Van Der Velden i dette rådgivningsorgan.

Horsens Teaterfestival
Fagligt Forum
Forestillingen Fame Hungry
Teatercentrum i Danmark